Rynek Infrastruktury
Jak wyjaśniają członkowie Społecznego Komitetu Mieszkańców ds. Obwodnicy Niemodlina, celem protestu jest zainteresowanie osób decyzyjnych w kraju kwestią obejścia opolskiego miasta oraz wywarcie na te osoby presji w związku z brakiem podjęcia jakichkolwiek działań w sprawie rozpoczęcia budowy potrzebnej miastu drogi.
Poprzedni protest miał miejsce pod koniec listopada 2012 roku. Wówczas wzięło w nim udział kilkadziesiąt osób, lecz podczas wydarzenia zaplanowanego na 11 stycznia ma pojawić się znacznie więcej mieszkańców. Tomasz Hrycaj, przedstawiciel Społecznego Komitetu ds. Obwodnicy Niemodlina zapowiada, że na piątkowym proteście się nie skończy i w planach są kolejne blokady. Hrycaj nie ukrywa, że prawdopodobnie w sprawie obwodnicy Niemodlina będą toczyć się rozmowy w Warszawie, podczas których urzędnicy państwowi obiecujący budowę dróg będą mogli wytłumaczyć zaistniałą sytuację.
Budowa obwodnicy Niemodlina może pochłonąć około 600 mln zł i już powstał jej projekt. Jeżeli nie uda się zapewnić finansowania dla inwestycji, będzie on na długo odłożony na bok. Obecnie niemodlińska inwestycja znajduje się w załączniku nr 2 rządowego programu budowy dróg, co oznacza, że może ona być realizowana po 2013 roku, a aktualnie możliwe jest jedynie kontynuowanie prac przygotowawczych.
Z informacji przekazanych komitetowi pod koniec grudnia 2012 roku przez Agnieszkę Krupę, zastępcę dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu, wynika, że obwodnica powstanie dopiero po zapewnieniu środków finansowych. „Aktualnie obowiązującym dokumentem programowym w sektorze transportu jest Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 […] W związku z obecną sytuacją ekonomiczną kraju musiał on zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych budżetu państwa. Przyjęte limity są niewystarczające, aby zrealizować wszystkie zadania, nawet te bardzo istotne z punktu widzenia uwarunkowań regionalnych” – wyjaśnia w piśmie do komitetu Agnieszka Krupa.
Krupa poinformowała również, że obecnie w resorcie transportu prowadzone są prace nad ustaleniem listy priorytetów drogowych, które zostaną zaplanowane w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. „Dla Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej priorytetami są przede wszystkim autostrady oraz drogi ekspresowe” – w tych słowach Agnieszki Krupy można znaleźć potwierdzenie doniesień mediów o rezygnacji ministerstwa z budowy obwodnic. Krupa dodaje również, że dokładne plany inwestycyjne na lata 2014-2020 zostaną przedstawione, gdy będą znane poziomy finansowania, jakie Polska otrzyma w przyszłej perspektywie finansowej.